Openbaar Vervoer – Klantwaardering

Het openbaar vervoer, dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland wordt uitgevoerd, krijgt van de reiziger een ruime voldoende. Dit blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW-KpVV). Zowel de algemene waardering als de waardering met betrekking tot de sociale veiligheid scoren naar behoren en liggen in de meeste concessies ook boven het landelijke gemiddelde. Ook al krijgt het openbaar vervoer een ruime voldoende, toch zijn er aspecten waar de reiziger minder tevreden over is. 

Jaarlijks wordt in opdracht van het CROW-KpVV het onderzoek OV-klantenbarometer gehouden. Dit is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid van de reizigers in het openbaar vervoer. In 2018 is de opzet van het onderzoek gewijzigd. Werd tot en met 2017 alleen in het najaar geënquêteerd, vanaf 2018 is het onderzoek verdeeld in vier kwartalen waarbij in elk onderzoeksgebied een kwart van de enquêteritten plaatsvindt. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in en geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit. De vragenlijst is in 2018 ook aangepast. Het belangrijkste doel van de OV-klantenbarometer is OV-autoriteiten in staat te stellen de klantwaardering in hun concessies te vergelijken met concessies met dezelfde kenmerken elders in het land. De vernieuwde klantenbarometer kent 7 clusters: Algemeen Oordeel, Overig, Beleving, Comfort, Gemak, Snelheid en Veiligheid. Vanwege de vernieuwing is het nog niet mogelijk om de klantwaardering op clusterniveau weer te geven. Daarom worden de scores voor de afzonderlijke items binnen de clusters getoond.
In het eerste tabblad worden het Algemeen Oordeel en de score voor Veiligheid Algemeen voor alle Zuid-Hollandse concessies weergegeven. Daarnaast wordt een vergelijking getrokken tussen de verschillende OV-autoriteiten. Vervolgens wordt per type vervoerdienst op de verschillende concessies ingezoomd. In 2023 zijn de gevolgen van de coronapandemie steeds minder zichtbaar geweest. Zo is het onderzoek niet meer door lockdowns verstoord zoals in het eerste kwartaal van 2022. Er is in dezelfde periodes gemeten als in 2018 en 2019. De samenstelling van de reizigerspopulatie is echter wel anders dan voor de coronapandemie. Het lijkt erop dat een deel van de ov-reizigers blijvend hybride is gaan werken en dus minder frequent met het OV reist. In 2023 waren, net als in 2022, veel verstoringen, voornamelijk veroorzaakt door personeelstekorten en ziekteverzuim. In een aantal gebieden werd de dienstregeling afgeschaald. 

Uit de grafiek blijkt dat de veerdienst Dordrecht – Rotterdam hoger scoort dan het landelijk gemiddelde. De andere concessies zijn gelijk aan of net onder het landelijk gemiddelde. Het gemiddelde van alle Zuid-Hollandse concessies is in 2023 met een 7,8 gedaald ten opzichte van 2022. Uit een vergelijking met de andere OV-autoriteiten in Nederland blijkt dat de concessies uitgegeven door Noord-Holland met een 8,1 het hoogst scoren. Voor het aspect veiligheid krijgen de twee treindiensten een lagere score dan het landelijke gemiddelde(een 7,8 vs een 7,9) de andere concessies scoren gelijk aan of hoger dan het landelijk gemiddelde (Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en busconcessie ZHN hoger). 

Veerdiensten

De Veerdienst Dordrecht-Rotterdam behoort al enige jaren tot één van de best scorende concessies van Nederland met een waardering van een 8 of hoger. 

Treindiensten

De provincie Zuid-Holland is concessieverlener voor twee treindiensten. Landelijk zijn er 15 regionale treindiensten. In de grafieken in het tabblad treindiensten wordt steeds een vergelijking gemaakt tussen de treindienst Alphen a/d Rijn – Gouda, de trein Dordrecht –Geldermalsen en het gemiddelde van de overige regionale treindiensten. In 2023 krijgt de TAG een hoger en de treindienst Dordrecht – Geldermalsen een lagere algemene waardering dan de referentiediensten. Opmerkelijk is dat de treindienst Alphen-Gouda in 2023, als één van de weinigen, een hogere score haalt dan in 2022. De algemene tendens is dat de waardering in 2023 lager is dan in 2022 

Busdiensten

Onder de busdiensten vallen binnen Zuid-Holland de concessies Zuid-Holland Noord (ZHN), Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG) en Hoekse Waard- Goeree-Overflakkee (HWGO). In de concessies ZHN verzorgt Arriva het busvervoer, in de DMG is QBuzz de vervoerder en Connexxion neemt het vervoer in de HWGO voor haar rekening. In 2023 krijgt ZHN een 7,8 als waardering, de DMG een 7,9 en het vervoer in de HWGO wordt met een 7,7 gewaardeerd. Het landelijk gemiddelde voor busconcessies ligt in 2023 op een 8,0.